Psychológia farieb
autor: Catherine ♦
"Stovky farieb, stačí si vybrať."
Fyzikálna definícia farby znie dosť hrôzostrašne takže ju tu priamo písať nebudem, ale skúsime si aspoň popísať, čo tá farba vlastne je. Každé svetlo, ktoré vidíme (a niektoré svetlá aj nevidíme) je v podstate elektromagnetickým vlnením. To čo sa v tom svetle „vlní“ ako havajské tanečnice sú v skutočnosti častice zvané fotóny. A ak sa tie fotóny „vlnia“, teda presnejšie kmitajú pomalšie alebo rýchlejšie, potom svetlo „mení“ svoju farbu.
V našom oku sú na sietnici umiestnené dva druhy buniek – tyčinky a čapíky. O farebné vnímanie sa starajú tie druhé – čapíky, ktoré máme v oku trojaké. Jedny sa tešia, keď na nich dopadne červené svetlo, ďalšie sa tešia pri modrom a ďalšie pri zelenom svetle. Tyčinky sa zasa tešia pri hocijakom svetle, ich skôr zaujíma intenzita ako farba. To, že sa naše bunky tešia, znamená, že do mozgu vysielajú cez nervové spojenia signály. Mozog potom poskladá všetky tieto signály od tyčiniek a čapíkov do jedného uceleného farebného obrazu a my máme farebné vnímanie sveta – farebný vnem. Farba je teda vlastnosť svetelného zdroja (to je ten objekt, ktorý vyžaruje alebo odráža svetlo).

Treba si uvedomiť, že farba je subjektívny vnem, teda každý živočích a dokonca i rôzni ľudia vnímajú farby odlišne. Rôzne farby vyvolávajú u rôznych živočíchov rôzne nálady. Býk sa napríklad pri pohľade na červenú farbu strašne naštve. Hmyz zasa miluje svetlé farby, lebo ich má spojené s kvietkami, v ktorých je sladký nektár. Zvieratá v amazonskom pralese zasa jasné farby veľmi „nemusia“, pretože väčšina jedovatých živočíchov má jasné oranžové alebo žlté sfarbenie. Môžeme teda povedať, že farby vyvolávajú určitú psychologickú odozvu. Je zaujímavé, že práve u rovnakých druhov živočíchov vyvolávajú farby podobnú alebo rovnakú odozvu.
Pôsobenie farieb na človeka
- Červená - moc, sila, láska, vášeň,hnev, energia,nebezpečenstvo
- Oranžová - aktivita, komunikácia,šťastie, kreativita,dobrodružstvo
- Žltá - radosť, pozornosť, nádej, intelekt, optimizmus, energia
- Modrá - stabilita, hĺbka, dôvera,pokoj, smútok, múdrosť
- Fialová vznešenosť, bohatstvo,mágia, záhadnosť,ambicióznosť
- Zelená - príroda, zdravie, rast,harmónia, bezpečie, štedrosť, stálosť
- Hnedá - stabilita, tradícia, konzervatívnosť, spoľahlivosť, zodpovednosť
- Čierna -smútok, prázdno, moc, elegancia, nešťastie, tajomstvo
- Sivá - zdržanlivosť, neutralita, uzavretosť, praktickosť, choroba
- Biela - čistota, nevinnosť, pokora, znovuzrodenie, ticho

Je však treba si uvedomiť, že rôzne kultúry vnímajú farby odlišne. V Číne je napríklad smútočná farba biela, v Južnej Amerike fialová, v Indii sa ženy nevydávajú v bielom ale v červenom, v Afrike je farba lásky modrá. Celkom pekne je vnímanie farieb v rôznych kultúrach znázornené na blogu Information is beautiful. Psychologický účinok farieb využívajú aj spoločnosti pri tvorbe firemnej identity – farby uniforiem, farby v logu, obaly produktov, propagačné materiály. Je preto potrebné pri tvorbe loga a pri návrhu marketingových materiálov myslieť aj na túto skutočnosť. Nebolo by asi vhodné dať do loga pre poľovnícke potreby ružovú farbu, alebo naopak pre salón krásy použiť čiernu, či zelenú farbu.